Tenerife, najveći otok španjolskih Kanara i poznato turističko odredište. Nepregledne pješčane plaže, klubovi, zabavni parkovi i mojito. Ali nismo radi toga došli. Ovdje smo da bi istražili divlju stranu otoka, planinarske staze, strme litice, guste šume i naravno, vulkan.

Tenerife

Tenerife ima mnogo sličnosti s Hrvatskom. I ovdje se priča vrti oko turizma. Obala je krcata pješčanim plažama, posvuda su resorti, restorani, klubovi i zabavni parkovi. Kao i Hrvatska, i Tenerife ima prekrasnu unutrašnjost s gotovo netaknutom prirodom, s jednom važnom razlikom. Ovaj otok je vulkanskog porijekla i to je vidljivo na svakom kutku.

Usprkos relativno maloj površini od cca 2000km2, Tenerife ima vrlo raznoliku klimu. Jug i jugozapad otoka su znatno topliji, sunčaniji i imaju više plaža dok su sjever i sjeveroistok često skriveni ispod sloja oblaka i s nešto manje stupnjeva u rukavu. Temperature su čak i zimi ugodnih 18-24ºC. Povrh svega, izdiže se Teide, donedavno aktivni vulkan i glavni razlog našeg dolaska. Nakon kratkog predaha od puta, krećemo od obale.

Najljepša plaža

Uz gomilu sunca, najveći razlog popularnosti Tenerifea su njegove pješčane plaže. Viđate ih na gotovo svim prospektima. Da, točno su onakve po kojima trči Mitch Buchannon. Ali ako ste očekivali hvalospjeve o sitnom pijesku koji se kupa na morskom žalu, morat ćemo vas razočarati. Zapisnika radi, mogu potvrditi da je pijesak vrhunske kvalitete, ali pogled na LNG i naftne platforme, raštrkane na južnoj strani otoka, nekako nam nije odgovarao. Zato smo okrenuli našu Seat Ibizu i uputili se cestom od tisuću zavoja prema gradiću Taganana na sjeveroistoku otoka. Idemo na plažu Benijo, koja utjelovljuje srž Tenerifea. Prepoznajemo ju prema Roques de Anaga, dva velika prirodna spomenika, visine 66 i 179m. Ovdje se beskonačni valovi s Atlantika razbijaju u šiljaste stijene i nestaju u mekom vulkanskom pijesku. U daljini, maglica s mora se diže uz litice, a zalasci sunca su jednostavno spektakularni.

Los Gigantes

Na zapadnoj obali nailazimo na Los Gigantes, mali i krcati turistički gradić, poznat po (gužvama i) plažama s crnim pijeskom. Nama je pogled zastao na vidiku prema kojem je gradić dobio ime, ogromnim i gotovo vertikalnim stijenama koje se izdižu iz mora do visine od 600m. Los Gigantes ili Zid pakla, kako su ih zvali radi njihove tamno crvene boje, jedne su od najviših litica u Europi. Usprkos njihovoj veličini, oceansko dno u njihovom podnožju je neobično plitko, svega 30-tak metara, ali iznimno bogato životinjskim svijetom. U blizini često borave dupini i kitovi, a na stijenama se u proljeće gnijezdi orao ribar.

Los Gigantes, Tenerife

Želite li bolje upoznati Los Gigantes, naš je prijedlog da se odlučite na trekking jednom od preko 100 staza. Dok neke od njih vode kroz opasnije dionice, sve prolaze kroz dinamičan krajolik. Trebat će vam dovoljno vode i čeona svjetiljka jer put vodi kroz tunele.

Masca

Spuštamo se uskom cestom s bezbroj oštrih serpentina. Pored nas se oprezno provlače auti iz suprotnog smjera. Duboko smo u unutrašnjosti Teno ruralnog parka, ispred nas je Masca, najljepše i vjerojatno najnepristupačnije selo na otoku. Put do sela je dug i polagan. Masca se nalazi u pravom dramatičnom krajoliku, smještena na rubu planine i okružena kamenim šiljcima i strmim kanjonima. Cijeli prizor neodoljivo podsjeća na minijaturni Machu Picchu. Ovdje živi jedva stotinu ljudi, a preko dana ulice su zakrčene turistima. Najbolje vrijeme za posjet je kasno popodne ili još bolje ujutro kad turisti odmaraju.

Ako se odlučite na jutarnji posjet, razmislite o Masca trailu. Tenerife je pravi raj za planinarenje, a Masca trail je jedna od najljepših staza na otoku. Početak je u selu i odavde se spušta u kanjon da bi na kraju završio na plaži, 8 kilometara dalje. Ako kupite vođenu turu, na plaži će vas čekati brod. Spust traje 3-4 sata. Staza je zahtjevna i mjestimično morate koristiti ruke i noge.

Anaga

Na sjeveroistoku otoka, ulazimo u jedan novi svijet. Anaga ruralni park je planinsko područje prekriveno gustim kišnim šumama i stablima lovora. Ovo je najstariji dio otoka, formiran prije 10-15 milijuna godina. Uslijed mikroklime koju stvara šuma, ovaj dio je često u oblacima. Dok je na jugu, u Santa Cruzu udaljenom svega 20km sunčano i toplo, u šumi hladan vjetar tjera oblake kroz krošnje i naše kosti. Ovdje je sve sporije. Tiho. Opuštajuće. Nema gužve. Neobična, vijugava stabla, izranjaju kroz maglicu. Hodamo polako vlažnim putem kroz gustu šumu. Jedna od najljepših staza ide kroz šumu Mercedes, jednu od svega tri suptropske šume lovora na planetu.

Jedan od najneobičnijih prizora Anaga planina, krije se blizu vrha Pico del Ingles. Stari put ili Camino viejo, biblijski razdvaja šumu na dva dijela. Čovjek i priroda su udružili snage i stvorili neobičan tunel kamenih zidova sa živim, zelenim krovom. Korijenje drveća isprepliće se s kamenom, a konstantna vlaga je stvorila gusti, zeleni tepih na zidovima.

Pico del Teide, Tenerife

Pico del Teide

Gotovo iz svakog kutka Tenerifa, pogled seže do vulkana i njegovog vrha Pico del Teide. S 3718m, ovo nije samo najviši vrh Španjolske nego i treći najveći vulkan na svijetu. Ujedno je i vrhunac našeg boravka na Tenerifeu. Ovaj krajolik je čista suprotnost zelenim kišnim šumama Anaga ruralnog parka. Ništa ne viče snažnije vulkan, nego tamno, nepravilno, staklasto kamenje i sporadično, nisko grmlje. Odlučili smo okruniti svoj boravak na Tenerifima usponom na vrh vulkana.

Uspon na vrh

Krećemo autom iz La Orotave. Nakon 30-tak minuta, gustu borovu šumu, zamjenjuje golo kamenje. Ulazimo u vulkansku kalderu veličine Zagreba. Nevjerojatan je osjećaj voziti se po vulkanu. Početak uspona je na malom parkiralištu Montana Blanca. Budući da Teide posjeti preko 3.5 milijuna ljudi godišnje, dočekao nas je pun parking, a na prvo slobodno stajalište smo naišli tek u podnožju žičare, gotovo 3km zapadno. Međutim, zahvaljujući Mapout-u, pronašli smo prečicu kojom smo se nakon 1000m izrazito teškog uspona siparom, uspjeli spojili s glavnom stazom i uštediti nekoliko kilometara hoda asfaltom. Nalazimo se na 2500m, taman iznad razine oblaka. S vanjske strane kaldere vidimo bijele valove. Oblaci se gomilaju na vulkanski zid i polako cure u tamni krater.

Želimo dočekati izlazak sunca na vrhu, stoga smo rezervirali krevete u planinarskom skloništu Altavista. Kako se sunce spušta, sklonište se polako puni, a do večeri više nema ni jednog slobodnog mjesta. Nakon par sati lošeg sna, ustajemo oko 4h. Tromo slažemo stvari i bacamo posljednji pogled na monitor s vremenskim podacima. Na vrhu je 0ºC i vjetar jačine 60km/h. Palimo čeone svjetiljke i izlazimo u mrak.

Vani nas čeka blijedo svjetlo mjeseca. Čuju se samo dva para koraka i cviljenje vjetra kroz procjepe. Hodamo polako. Opterećeni teškim ruksacima, moramo paziti na svaki udah. Odmaramo. Dišemo. Nastavljamo dalje. Ponovo odmaramo. Vrijeme kao da stoji. U nekom trenutku, čujemo glasove. Ostali planinari su negdje ispod.

Tenerife

Nakon manje od dva sata mukotrpnog hoda, postaje svjetlije. Na posljednjem smo usponu. Uskoro osjećamo vulkanski zadah sumpora. Još par koraka i ispred nas se otvara cijeli Tenerife. Prekrasno je. I ledeno. Jedva gledam od vjetra. Okrećem se oko sebe i gledam u beskonačni Atlantik. Uskoro dolaze i ostali planinari. Svi se stišćemo u zavjetrini iza velikog kamena i čekamo izlazak. Polako, istočno nebo para krvavi trag i svjetlo se širi horizontom.

Desetak stranaca stoji na vulkanu usred Atlantika i kupa se u jutarnjem suncu. Suznih očiju od vjetra gledaju u zaspali otok ispod sebe. Ima li bolji način za provesti jutro?

Antun Cerovečki

Fotograf, autor i zaljubljenik u električna vozila. U potrazi za lijepim i inspirativnim mjestima. Privlače ga projekti koji se bave podizanjem svijesti i koji služe pomicanju vlastitih granica.